Giulio Tononi s munkatrsai az amerikai Wisconsin-Madison Egyetemen az agykreg alvsi elektromos aktivitst vizsgltk EEG ((elektroencephalogram) segtsgvel olyan alanyoknl, akik lefekvs eltt egy egyszer szmtgpes jtkot tanultak meg.

Az eredmnyek altmasztjk azt a korbbi felttelezst, hogy az alvs nem csupn az agy pihen zemmdba kapcsolst jelenti, hanem egyes fzisaiban az j informcik konszolidcija, feldolgozsa s rendszerezse is megtrtnik.
A loklis agyi tevkenysg fokozdsa alvs sorn az jonnan szerzett informcik, kszsgek rgzlst jelzi - lltjk a kutatk. A szmtgpes jtk rutinszer jtszsa nem jrt az agyterlet elektromgneses aktivitsnak nvekedsvel.
lombaringat hullmok Az alvs meghatrozott elektromgneses hullmtevkenysggel jellemezhet. Az agyi hullmok szinkronizcijt kveten egyedre specifikus, de fbb jellemziben mindenkinl hasonl: periodikusan lasshullm s gyorsszemozgs fzisok vltjk egymst az jszaka sorn.
A gyorsszemmozgs fzisban (REM) lmodunk, s a felttelezsek szerint ekkor csoportosulnak t bizonyos emlknyomaink. Nmet kutatk szerint az epizodikus memria (adott helyekre, esemnyekre, szemlyekre s tapasztalatokra, lmnyekre vonatkoz memria) a REM fzis sorn pl t a leginkbb kapcsol s ideiglenes memriairnyt funkcit betlt hippokampuszbl az agykregbe. Jan Born lbeck-i kutat szerint bizonyos informcik csak alvs sorn tudnak tplni, s gy vgs soron rgzlni.
Tononi eredmnyei alapjn viszont az is felttelezhet, hogy nemcsak az informcik rgztse s megfelel trendezse trtnik az alvs sorn, hanem aktvan folytatdik a tanuls is. rdekes, hogy a delfinek pldul kpesek funkcionlisan levlasztani egymstl kt agyfltekjket. Mg az egyik „alszik”, addig a msik brenlti aktivitssal mkdik tovbb.
Emberi jtszmk A vizsglatokat tucatnyi alanyon vgeztk el. Az egyszer szmtgpes jtkban egrrel kellett a kurzort megfelel pozciba juttatni. A kontroll csoportnl a kurzor kifogstalanul kvette az egr mozgsait, mg a ksrleti csoportban a kurzor s az egr mozgsnak eltrst az alanyoknak kellett kitapasztalni.
Az egyszer jtkot kveten 256 koponyafelszni elektrdval elvezetett EEG nem mutatott eltrst az alvs sorn. Azoknl a szemlyeknl viszont, akik a neheztett jtk tanulsi folyamatain estek t, jelentsen megnvekedett lasshullm aktivitsrl szmoltak be a kutatk az agy jobb fltekjnek hts-parietlis lebenynek egyes jl krlhatrolt terletein. Ezek az alrgik felelsek brenlti llapotban a kz-szem koordincis mozgsok tanulsrt.
Utolskbl az elsk rdekes mdon azoknl az embereknl, akiknl kezdetben nagyobb gondot jelentett a kurzor megfelel helyre juttatsa, nagyobb aktivitst mutattak ki ugyanebben a rgiban. Radsul reggelre a feladat megismtlsekor k teljestettek a legjobban, ami azt mutatja, hogy valban nem az adott terlet kifradsrl, hanem inkbb aktv tanulsi folyamatairl rulkodnak hullmok.
Tekintve azt, hogy a lasshullm aktivits egybknt a mly alvsrl tanskodik, a kutatk vlemnye szerint rdemes fellvizsglni a korbbi terikat, melyek szerint a mly alvs passzv, kszenlti llapot, s inkbb gy kell tekintennk az alvsra, mint aktv problmamegold s tanulsi folyamatra.